Reklama

Doświadczenie uczy

LUG S.A. zaczynał jako mała rodzinna firma, dziś jednak stoi na czele dynamicznej grupy kapitałowej. O poszukiwaniu nowych dróg rozwoju i przeciwstawianiu się symptomom kryzysu rozmawiamy z Ryszardem Wtorkowskim, Prezesem LUG S.A.


Redakcja IPO.pl: Nagrody, takie jak ZSE 2009, są tą przyjemniejszą stroną biznesu, wszyscy jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że obecne uwarunkowania rynkowe nie ułatwiają prowadzenia firmy. Czy kryzys dotarł już do branży oświetleniowej?

Ryszard Wtorkowski/ Prezes LUG: Kryzys nie rozróżnia branż, do jednych dociera wcześniej, innym doskwiera później, ale tylko od danej firmy i siły jej fundamentów zależy jak sobie w tej sytuacji poradzi. Segment profesjonalnej techniki świetlnej długo bronił się przed słowem kryzys i jego rzeczywistymi symptomami. Ostatnie miesiące pokazały jednak, że pesymistyczne nastroje w budownictwie i przestój inwestycyjny odbije się na wynikach branży oświetleniowej.

IPO.pl: Jakie działania podejmuje Zarząd spółki by przeciwstawić się kryzysowi?

R.W./ LUG: LUG czerpie siłę ze znajomości branży, wiedzy i ciężkiej pracy całego zespołu ludzi oraz doświadczeń wyniesionych z kryzysu 2002-2003. To doświadczenie nauczyło nas, że żelazna dyscyplina kosztowa i działania restrukturyzacyjne pozwolą nam przetrwać gorsze czasy i wzmocnić pozycję. Dlatego też wdrożyliśmy i konsekwentnie realizujemy program „10% Business Improvement”.
 
IPO.pl:  Co wchodzi w zakres tego programu?

R.W./ LUG: W ramach programu rozbudowaliśmy i zmodyfikowaliśmy strukturę handlową, pracujemy nad wprowadzeniem nowego systemu motywacyjnego, redukujemy koszty zakupów i koszty operacyjne w poszczególnych obszarach organizacyjnych oraz prowadzimy szereg projektów strategicznych dotyczących wprowadzenia nowych produktów do naszego asortymentu. Dziś widzimy już pierwsze pozytywne skutki podjętych działań.

IPO.pl:  Znamy już wyniki Grupy Kapitałowej LUG S.A. za trzeci kwartał br. Jak należy je interpretować?

R.W./ LUG: Efektywna polityka handlowa pozwoliła nam wypracować w pierwszych trzech kwartałach br. wzrost dynamiki sprzedaży na poziomie 4,3% w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem. Jest to wynik poniżej naszych oczekiwań jednak świadczy o tym, że utrzymujemy stabilną pozycję mimo ogromnej presji konkurencji, która wprowadza ceny dumpingowe i psuje rynek. Niestety doprowadziło to do znacznego spadku marży handlowej i odbiło się na wyniku netto na poziomie -1,01 mln zł. Mimo wielu niekorzystnych uwarunkowań udało nam się zrealizować ważny projekt inwestycyjny i zakupić nowoczesnego robota oraz znacząco zwiększyć udział exportu w przychodach ze sprzedaży. W tych warunkach dodatni wskaźnik EBITDA (2,43%) wypracowany w okresie styczeń – wrzesień 2009 jest zadowalający.

IPO.pl:  Czy IV kwartał roku będzie lepszy? Jakie są prognozy co do końca kryzysu?

R.W./ LUG: Poprawa koniunktury i stabilny wzrost gospodarczych to wciąż dość odległa perspektywa. Końcówka roku jest zazwyczaj dla producentów oświetlenia najlepszym okresem w roku, jednak tej jesieni i zimy nie spodziewamy się spektakularnej poprawy. Prognozy makroekonomiczne i konsultacje z partnerami biznesowymi prowadzą do wniosku, iż dno koniunkturalne jest jeszcze przed nami i nastąpi na początku 2010 roku. Na naszą korzyść działają jednak dyrektywy unijne, które we wrześniu br. zapoczątkowały proces wymiany tradycyjnych źródeł światła na nowoczesne i energooszczędne rozwiązania oświetleniowe.

IPO.pl:  Jak zatem wygląda lista realizowanych projektów?

R.W./ LUG:  W tej chwili nie musimy martwić się o projekty. Reorganizacja struktury handlowej przynosi już pierwsze efekty, dzięki czemu systematycznie zwiększamy listę realizacji. Obecnie wyposażamy w kompleksowe rozwiązania oświetleniowe inwestycje na Bliskim Wschodzie o wartości ok. 1,5 mln euro. Będziemy oświetlać także obiekty sportowe za naszą wschodnią granicą oraz liczne inwestycje w Europie Zachodniej.

IPO.pl:  Czy dostrzega Pan jakieś pozytywne aspekty tego kryzysu?

R.W./ LUG:  Dekoniunktura to czas największych przetasowań rynkowych. Dlatego jeśli zamiast tylko walczyć o przetrwanie uda się zrewidować strategię w taki sposób, by wykorzystać pojawiające się okazje do wzrostu, to w tym kontekście można uznać kryzys za zjawisko pozytywne. Poza tym kryzys to wyzwanie, któremu sprostają najlepsi, to naturalny mechanizm eliminacji najsłabszych podmiotów na rynku.

IPO.pl:  Jakie są priorytety firmy na najbliższe miesiące?

R.W./ LUG: Chcemy wykorzystać kryzys by rozwijać organizację, zwiększać efektywność podejmowanych działań, wdrażać nowe standardy zarządzania i realizować inicjatywy zmierzające do utrzymania udziałów w rynku krajowym i zdecydowanej ekspansji na rynkach eksportowych. Nasz park maszynowy pozwala wykorzystywać najnowsze technologie i innowacje by produkować kompleksowe i ekologiczne systemy oświetleniowe, na których będziemy opierać naszą strategię rozwoju.

IPO.pl: Dziękujemy za rozmowę.

IPO.pl

KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top