Reklama

LOTOS notuje większy zysk w III kwartale

580 mln zł zarobił na czysto LOTOS w III kwartale 2009 roku. To 3,5 razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast zysk operacyjny koncernu w miesiącach lipiec-wrzesień 2009 wyniósł 185 mln zł i był blisko czterokrotnie wyższy w porównaniu z III kw. 2008.

Efekt realizacji Pakietu Antykryzysowego do końca października 2009 to ok. 455 mln zł oszczędności.

– Tak dobre wyniki osiągnęliśmy, podobnie jak w pierwszym półroczu 2009 roku, pomimo niekorzystnych warunków makroekonomicznych, związanych przede wszystkim z niskim poziomem marży rafineryjnej oraz niskim dyferencjałem Brent/Ural. To znak, że jesteśmy konkurencyjni, a przyjęta przez nas strategia działania przynosi konkretne efekty – komentuje Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Ogromne znaczenie ma również konsekwentna realizacja przyjętego w lutym tego roku Pakietu Antykryzysowego. Dziś zakładamy, że zamiast planowanych 390 milionów złotych oszczędzimy nawet ponad pół miliarda złotych w całym 2009 roku.

W III kw. 2009 wpływ wyceny zapasów spowodował wzrost wyniku operacyjnego o 86,4 mln zł. W przypadku zastosowania metody wyceny zapasów LIFO wynik operacyjny wyniósłby 98,6 mln zł w III kw. 2009.

Otoczenie rynkowe


W III kw. 2009 przychody ze sprzedaży LOTOS-u wyniosły 4.132 mln zł i były o 632,2 mln zł niższe niż w III kw. 2008, głównie z powodu niższych notowań cen ropy i produktów naftowych na rynkach światowych w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. W III kw. 2009 średni poziom notowań ropy Brent wyniósł 68,08 USD/bbl, co stanowi spadek w stosunku do III kw. 2008 o 40,8%. Niższemu poziomowi cen ropy naftowej w analizowanym okresie towarzyszył również spadek średniego dyferencjału z notowań Brent/Ural z 1,76 USD/bbl w III kw. 2008 do 0,32 USD/bbl w III kwartale 2009. Średnia marża rafineryjna z notowań w okresie lipiec-wrzesień 2009 osiągnęła poziom 2,87 USD/bbl i była niższa od marży ubiegłorocznej o 68,6%. Średni kurs dolara w III kw. 2009 był wyższy o 0,74 zł/USD (+33,6%) od średniego kursu USD w III kw. 2008. W związku z tym, że Grupa LOTOS S.A. w ramach działalności operacyjnej posiada długą pozy cję w USD obniżenie się wartości złotówki miało korzystny wpływ na wynik operacyjny koncernu w III kw. 2009.

LOTOS coraz silniejszy w detalu

Sprzedaż detaliczna paliw na stacjach własnych i partnerskich sieci LOTOS wyniosła łącznie w III kw. 2009 166 tys. ton, co oznacza wzrost o 19,3% w stosunku do III kw. 2008 oraz wzrost o 7,6% w porównaniu z II kw. 2009. – To przełożyło się bezpośrednio na wyniki finansowe w obszarze sprzedaży detalicznej paliw – podkreśla Maciej Szozda, wiceprezes i dyrektor ds. handlu Grupy LOTOS S.A. – Wypracowane w III kwartale 2009 przychody ze sprzedaży to 465 milionów złotych, zysk operacyjny 17 milionów złotych, a zysk operacyjny powiększony o amortyzację wyniósł 27 milionów złotych. Dla porównania w III kw. 2008 wynik operacyjny wyniósł 8 mln zł, a wynik operacyjny powiększony o amortyzację uplasował się na poziomie 18 mln zł. Na koniec września br. ogólnopolska sieć stacji LOTOS liczyła w sumie 324 obiekty. Spółka LOTOS Paliwa podpisała w tym czasie 108 umów franczyzowych.

Wolumen sprzedaży hurtowej LOTOS-u w III kw. 2009 wyniósł 2.081,4 tys. ton i był o 15,6% większy w porównaniu z II kw. 2009 i o 2,5% większy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. – Szczególnie wyraźny był wzrost masy sprzedanego oleju napędowego. W III kwartale 2009 była ona o blisko 20 procent większa w porównaniu do III kwartału 2008. Jak widać na rynku wciąż utrzymuje się duży popyt na diesla – dodaje wiceprezes Szozda. Ponadto w analizowanym kwartale LOTOS zanotował wzrost wolumenu sprzedaży olejów bazowych (+13,5 tys. ton), benzyn (+9,9 tys. ton) i asfaltów (+8,9 tys. ton).

W III kw. 2009 gdańska rafineria przerobiła 1.514,4 tys. ton ropy naftowej, co stanowiło 101,1% wykorzystania projektowych mocy wytwórczych zakładu. To o 23,2% więcej niż w II kw. 2009 kiedy to przeprowadzono postój remontowy. Ropa Ural stanowiła 98% w strukturze przerobu, 1,2% przypadło na egipską ropę Sahara, a 0,3% na ropę Aasgard z M. Północnego. Resztę stanowiły pozostałe gatunki surowca, w tym wydobywana przez Petrobaltic ropa Rozewie.

10+ idzie pełną parą

– W III kwartale tego roku oddaliśmy do użytku aż trzy podstawowe instalacje budowane w ramach Programu 10+. Mowa o instalacji hydro-odsiarczania olejów napędowych, zintegrowanym z nią kompleksie aminowo-siarkowym oraz wytwórni wodoru – wymienia Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju i produkcji Grupy LOTOS S.A. – Wszystkie wymienione instalacje pracują bez żadnych zakłóceń.

Jeszcze w tym roku LOTOS planuje oddać do użytku najważniejszą instalację Programu 10+. Chodzi o zintegrowaną destylację atmosferyczno-próżniową, która zwiększy zdolności przerobowe zakładu o 75%, z 6 do 10,5 mln ton ropy rocznie. – Testowe uruchomienie tej instalacji zaplanowaliśmy jeszcze w tym miesiącu. Natomiast stałą eksploatację zamierzamy rozpocząć w grudniu – dodaje wiceprezes Sokołowski. Uruchomienie destylacji atmosferyczno-próżniowej oznaczać będzie także początek zwrotu nakładów poniesionych przez LOTOS na realizację Programu 10+.

Z kolei w przyszłym roku LOTOS planuje oddać do użytku instalację łagodnego hydrokrakingu (czerwiec) oraz odasfaltowania rozpuszczalnikowego (październik). Stan zaawansowania budowy tej pierwszej na koniec września br. wyniósł 85%, a drugiej 39%. Dzięki nim koncern będzie w stanie wyprodukować jeszcze więcej wysoko marżowych paliw (diesel, JET-A1, LOO) oraz asfaltów.

W III kw. 2009 LOTOS dokonał kolejnych ciągnień z linii kredytowych na finansowanie realizacji Programu 10+, których terminy i kwoty, dostosowane były do aktualnej sytuacji płatniczej spółki i wysokości bieżących wydatków związanych z realizacją jej kluczowej inwestycji. Ciągnienia kredytu, zarówno co do kwot jak i terminów, były realizowane zgodnie z wnioskami złożonymi przez Grupę LOTOS S.A. – 30 września 2009 roku wykorzystanie kredytów, przyznanych nam na finansowanie Programu 10+ przekroczyło poziom 75 procent – podaje Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy LOTOS S.A.

Poza środkami kredytodawców, w celu finansowania Programu 10+, LOTOS wykorzystał także własne środki, wygenerowane w ramach działalności operacyjnej. Dodatkowo we wrześniu 2009 Lockheed Martin Corporation, w ramach realizacji zobowiązań offsetowych wobec Grupy LOTOS S.A., wynikających z umowy na dostawę Polsce samolotów wielozadaniowych F-16, dokonał kolejnej płatności za licencję na technologię jednej z podstawowych instalacji produkcyjnych Programu 10+.

Grupa LOTOS

Tematy pokrewne

KONTAKT

pisz na adres: redakcja<@>newss.pl

Skuteczna dystrybucja informacji prasowych od 2008 roku. Usługa press box gwarantuje publikacje komunikatów w wielu portalach. Minimum kilkadziesiąt gwarantowanych publikacji każdej informacji prasowej w odpowiednio sprofilowanych serwisach. Wyjątkowo korzystne warunki współpracy. Kontakt: redakcja<@>newss.pl

Top