Grupa Selena - 21 mln zysku netto po 3 kwartałach 2009

Drukuj
Grupa Selena – prowadzący działalność na całym świecie holding spółek zajmujących się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej – uzyskała narastająco po trzech kwartałach 2009 roku skonsolidowane przychody w wysokości 479,3 mln zł, co oznacza wzrost o 22,1% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk netto wyniósł 21 mln zł i wzrósł o 21,1%.
Pomimo utrzymującej się dekoniunktury w branży budowlanej oraz wysokiego kursu złotego względem euro, sprzedaż Grupy Selena w III kwartale 2009 wzrosła o blisko 40% wobec III kwartału 2008. Narastająco po 3 kwartałach 2009 - w porównaniu z analogicznym okresem roku 2008 sprzedaż Grupy zwiększyła się ponad 22%. W tym okresie Selena odnotowała zwiększenie przychodów ze sprzedaży zarówno na rynku krajowym - o ponad 24 mln zł, jak i na rynkach zagranicznych - o 62,5 mln zł.
Na wzrost przychodów na rynkach zagranicznych złożyło się skonsolidowanie począwszy od III kwartału nowo nabytej spółki Quilosa - w wysokości 34 mln zł oraz zwiększenie sprzedaży na rynkach wschodzących o 28,5 mln zł (Ukraina, Bułgaria i Kazachstan). Pozytywny wpływ na wysokość przychodów miało także znaczne umocnienie kursu euro do złotówki.
Przychody ze sprzedaży Grupy Selena

Najważniejszym wydarzeniem w Grupie w III kwartale 2009 było objęcie 51% udziałów w hiszpańskiej spółce Industrias Quimicas Löwenberg (Quilosa) zajmującej się produkcją i dystrybucją artykułów chemii budowlanej w Hiszpanii. Akwizycja ta wpłynęła znacząco na wzrost przychodów Grupy Selena oraz wartość sumy bilansowej, która na dzień 30.09.2009 wyniosła 608,7 mln zł.
W III kwartale 2009 Grupa kontynuowała rozwój sieci dystrybucji na rynkach lokalnych. Na terenie Europy Centralnej i Wschodniej ofertę handlową wprowadzono m.in. do sieci hipermarketów budowlanych „Baumax” na Węgrzech, „Leroy Merlin” w Rosji czy „Kazmart” w Kazachstanie. Selena zdobyła również pozycję lidera w sprzedaży pian i uszczelniaczy w dwóch największych sieciach handlowych Ukrainy - „Epicentrum” i „Nowa Linia”. W warunkach przedłużającej się dekoniunktury działania Grupy w III kwartale 2009 roku były również skoncentrowane na integracji nowych podmiotów, poszerzaniu oferty produktowej oraz optymalizacji kosztów.

Zysk operacyjny (EBIT) Grupy Selena uzyskany po trzech kwartałach 2009 wyniósł 35,4 mln zł wobec 27 mln zł w 2008 roku. Do kluczowych czynników mających pozytywny wpływ na poziom zysku operacyjnego należały: wzrost przychodów wygenerowany dzięki wdrożeniu nowych produktów, przychody nowych spółek pozyskanych w wyniku akwizycji oraz wzrost marży brutto na sprzedaży.

„Trzeci kwartał 2009 przyniósł pozytywne wyniki, pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej. W analizowanym okresie widoczne są już pierwsze pozytywne efekty przejęcia Quilosy, dokonanego w lipcu 2009. Konsolidacja wyników nowo pozyskanej hiszpańskiej spółki znalazła swoje odzwierciedlenie w przychodach Grupy. Nie bez znaczenia jest również wzrost sprzedaży kwartał do kwartału na poszczególnych rynkach lokalnych – w Polsce był to wzrost o ponad 20%, na rynku rosyjskim o około 25% (z wyłączeniem przejętej w kwietniu 2009 spółki Kvadro), a w Turcji o ponad 100%. W najbliższych miesiącach będziemy kontynuować proces konsolidacji Quilosy; w dalszym ciągu analizujemy też rynek europejski i azjatycki pod kątem nowych akwizycji” – powiedział Krzysztof Domarecki, prezes zarządu Selena FM SA – spółki kierującej działalnością Grupy.
Jednym z kluczowych kierunków ekspansji Grupy w kolejnych okresach będą rynki dalekowschodnie, z którymi Selena wiąże duże oczekiwania. Obecnie trwa budowa zakładu produkcyjnego pian i klejów w specjalnej strefie ekonomicznej Nantong w pobliżu Szanghaju. Fabryka ta jest największą inwestycją Grupy a jej uruchomienie planowane jest IV kwartale 2010 roku.
„Działania podejmowane przez Grupę Selena na rynkach wschodzących powinny w pewnym stopniu zrekompensować obniżenie popytu w Europie Centralnej, które przewidywane jest w roku 2010 w związku z mniejszą liczbą inwestycji w budownictwie mieszkaniowym. Na razie ostrożnie spoglądamy na symptomy ożywienia gospodarczego, które widoczne są na niektórych rynkach środkowoeuropejskich. Dlatego będziemy kontynuować konserwatywną politykę zarządzania należnościami i optymalizacji kosztów” – dodał prezes zarządu Selena FM SA.

GENESIS PR